De chaos bij de stroomstoring van afgelopen vrijdag was waarschijnlijk minder groot geweest als de NS 14 jaar geleden ‘het rondje rond de kerk’ had gehandhaafd. Bovendien zou de NS jaarlijks bijna 200 miljoen kunnen besparen door het personeel op vaste trajecten in te zetten.
Dat laatste beweert Anne Hettinga, directeur van NS-c0ncurrent Arriva in De Telegraaf (Blendle) maandag. Hettinga heeft de besparing die het zou opleveren als je personeel aan vaste trajecten zou binden ooit zelf laten berekenen door wetenschappers aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De Arriva-baas noemt de bewering van de NS dat het ‘rondje rond de kerk’ 60 miljoen euro duurder zou uitpakken dan het huidige systeem ‘onzin’.
Een ander groot voordeel van het koppelen aan personeel aan vaste trajecten is dat het na enorme storingen zoals afgelopen vrijdag in Noord-Holland en Flevoland, minder omslachtig zou zijn om het hele systeem weer op te starten. Nu waren veel machinisten en conducteurs gestrand op plekken ver van de treinen waar ze volgens de dienstregeling in zouden plaats moeten nemen.
Het idee dat het ‘rondje rond de kerk’ de NS zou helpen met het sneller opstarten van de dienstregeling na storingen, is voor de Tweede Kamer in elk geval aanleiding om aan te dringen op onderzoek bij staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur.
Simpele dienstregeling zou saai en eentonig zijn
Het 'rondje rond de kerk' is een term die de vakbonden gebruikten voor een plan van de directie van NS om de dienstregeling te vereenvoudigen door conducteurs en machinisten op vaste trajecten in te zetten. Het oorspronkelijk plan stamt al uit de jaren tachtig, maar in 2001 voerde de NS het daadwerkelijk in. Het personeel was woest, want het was veel te saai om maar op een paar trajecten te rijden.
Het rondje rond de kerk pakte uiteindelijk ook voor de reiziger rampzalig uit omdat de punctualiteit inzakte. Nog maar 71 procent van de treinen reed in de zomer van 2001 op tijd, een percentage dat daarvoor op 85 procent lag.
Het is nooit helemaal duidelijk geworden of het rondje rond de kerk echt niet werkte, of dat het personeel mede debet was aan de mislukking door zich vaker ziek te melden. In elk geval besloot de NS al na een paar weken ' 't rondje' af te schaffen.
Lees ook
NS stopt met fiscale truc: treinen niet langer gekocht door Iers dochterbedrijf
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl